Hoppa till innehåll

Många av oss spenderar många timmar varje vecka i digitala möten. Hur kan vi göra dem mer intressanta?

Vi har alla kastats in i en ny fas digitalisering. Jämfört med innan spenderar de flesta av oss väsentligt mer tid i digitala möten. Och även efter pandemin kommer digitala möten förmodligen fortsätta att ha en stor plats i våra liv. Även om videomöten medger många fördelar – så som flexibilitet i arbetsdagen och minskad transporttid – känner de flesta av oss blandade känslor inför dem. Tekniska bekymmer kan göra att det ibland kan kännas svårt att kommunicera med varandra, framförallt i större grupper.
Men även allteftersom tekniken mognar finns det bakomliggande problem som mediumet videomöten bär på. Vi människor är vana att samspela med varandra i rummets alla tre dimensioner, medan på en datorskärm representeras ofta information och möten i två dimensioner. Detta för med sig en rad olika problem, så som att det är svårt att veta vem som pratar med vem samt att ljudbilden gör parallella konversationer omöjliga. Men de digitala mötena är här för att stanna, så hur gör vi för att kunna mötas på ett sätt som känns naturligt?

Låt oss introducera virtuell ögonkontakt

Vanliga videomöten äger rum på en platt skärm vilket kan göra det svårt att veta vem som talar med vem, eftersom alla tittar rakt fram. Från användarens perspektiv ser faktiskt ut som att alla tittar på en själv, eller någonstans under en själv. Men det är förstås omöjligt att veta ifall motparten tittar på sin egna bild (förmodligen), någon annans bild eller surfar på nätet.

I Virtual reality är detta dock inget problem. Vare sig man tar på sig ett VR-headset eller använder sig av en enkel laptop så hjälper VR-tekniken oss ass se vem som tittar på vem. Ens digitala avatar har ögon som tittar på vad du tittar på, vilket hjälper människorna i gruppen du talar med veta vem du talar till. Detta ökar förståelsen för konversationens flöde. Ögonkontakt är grundläggande för att våra ord ska kännas genuina, och när man hoppar in i den virtuella världen märker man skillnaden.

Spatialt ljud – så som ljud fungerar i det verkliga livet

Under videomöten är det ofta endast möjligt att hålla väldigt linjära konversationer där bara en person talar i taget. Om två olika konversationer skulle hållas samtidigt skulle det förstås snabbt bli väldigt rörigt, eftersom varje röst hörs lika mycket.

Men precis som i det verkliga livet är ljudet i VR spatialt – det vill säga att volymen från en ljudkälla avtar med avståndet. Ju längre bort en person står i det virtuella rummet, desto tystare hörs personen. I praktiska termer betyder detta att under gruppdiskussion är det enkelt för två eller flera deltagare att gå iväg en bit och ha en parallell diskussion, för att sedan sammanstråla med de andra. Precis som i det vanliga livet!

Se det med dina egna ögon

Dessa till synes små detaljer påverkar upplevelsen av möten i VR enormt. Vi rekommenderar er att inte bara ta vårt ord på saken dock. Om du vill testa på själv så är det självklart bara höra av sig till oss och boka en demo!

Around the Corner. All rights reserved.

SE559291869101

Regeringsgatan 29, Stockholm

[email protected]

+4670 261 7902