KLIV IN I DEN VIRTUELLA VÄRLDEN

VAD ÄR VIRTUAL REALITY (VR)?

Tills nyligen har Virtual reality – även förkortat VR – varit något av en fantasi för historieberättare och tekniknördar. Idag är dock genombrottet ett faktum. Många stora aktörer har investerat i utvecklingen, och allt fler företag implementerar det i sitt dagliga arbete. Men vad är VR?

I VR kan du träffa vem som helst, vart som helst!

Förstärkta mänskliga möten

Virtual reality flyttar den digitala världen från platta skärmar till någonting som vi människor är gjorda för – levande världar i tre dimensioner. När ni tar på er ett VR-headset omsluts ni av en virtuell värld där ni kan ha meningsfulla konversationer och effektfulla presentationer, oavsett antal deltagare.

Virtual reality är en datorgenererad simulation som tillåter användaren att interagera med en virtuell värld. Tekniken består av två stereoskopiska skärmar framför varje öga som tillåter hjärnan att bearbeta djup. Datorn läser vidare av hur rör ditt huvud så att den digitala världen uppdateras i realtid beroende på hur du förflyttar dig.

Man kan även prata med varandra i virtuella världar via sin laptop.

Digital sinnesinformation

Varför Virtual reality fungerar är för att tekniken substituerar sinnesinformationen som vår hjärna använder sig av för att orientera sig i den fysiska världen. Graden av substitution kallas immersion, vilket i sin tur skapar det vi kallar presence – den graden till vilken din hjärna accepterar sinnesinformationen som sin verklighet.

Denna innebär att det går att uppleva Virtual reality även utan ett VR-headset. Med hjälp av en vanlig dator kan man också hoppa in i virtuella världar, om än med lite lägre immersion.

DEN FASCINERANDE HISTORIEN BAKOM VR

Virtual reality tenderar att förknippas med futurism, och det utav väldigt goda anledningar. Det döljer sig mycket avancerad hård- och mjukvara i ett VR-headset. Men den grundläggande idén virtuella världar har fängslat människan väldigt länge.

En fängslande idé

Franz Roubauds ambitiösa panoramamålning av Slaget om Raevsky.

En av de första försöken till Virtual reality anses vara 360 graders väggmålningar. Deras syfte var att fylla betraktarens synfält och få dem att känna sig närvarande vid någon historisk händelse eller scen. Ett exempel är slaget av Borodino år 1812 av konstnären Franz Roubaud som sträcker sig hela 115 meter och omsluter. År 1838 gjordes ett viktigt framsteg. Charles Wheatstone forskning visade att hjärnan bearbetar två olika 2 dimensionella bilder från varje öga till ett enstaka objekt av 3 dimensioner. Genom att titta på två stereoskopiska bilder på sidan om varandra kunde man skapa en upplevd känsla av djup och immersion.

År 1960 uppfann filmfotografen Morton Heilig Sensorama, ett arkadlikt teaterskåp som skulle stimulera alla sinnena. Teaterskåpet innehöll en stereoskopisk 3D skärm, fläktar, lukt genererare och en vibrerande stol. Den blev dock aldrig någon succé och vi fick vänta 30 år tills VR blev intressant igen. Då dök VR-simulatorer upp och några spelproducenter gjorde egna VR-enheter som dessvärre inte fungerade så bra. Datorerna hade inte kraft nog att visa tillräckligt många bilder per sekund och optiken var dyr.

År 2014 var året då många anser att den moderna eran av VR påbörjades. Facebook köpte upp oculus för 2,3 miljarder dollar och Mark Zuckerberg stack ut hakan med att han ville få en miljard användare. Detta gav indikation till omvärlden att VR kommer att spela en väldigt stor roll. Sedan dess har enorma tekniska innovationer skett vilket har öppnat upp för mängder av fascinerande och praktiska användningsområden.

Företag inom alla tänkbara branscher implementerar VR i sin verksamhet redan idag.

VR idag och i framtiden

Virtual reality är inte längre någon nisch i ett sci-fi spektakel, utan en transformerande kraft som kan vara till stor nytta i människors dagliga liv. Med hjälp av VR kan vi förbättra hur vi jobbar, presenterar information och hur vi möter varandra. Redan idag används VR av många företag för att hålla i konferenser på ett smidigt och interaktivt sätt.

Men dagens användningsområden sträcker sig längre än bara för möten. En av de största krafterna hos VR-tekniken är dess förmåga att visualisera saker. Till exempel kan man kan besöka nya kontorsbyggnader innan de är byggda, hålla i produkter innan de är producerade och simulera alla tänkbara processer.

Visste du?

Hos oss på Around the Corner behöver du inte ens ett VR-headset för att ta del av våra digitala världar för möten och konferenser, det räcker med en latop!

Vill du läsa mer om hur du kan använda VR i din verksamhet?

INTRESSERAD?

BOKA ETT MÖTE MED OSS!

Fyll i dina uppgifter här så återkommer vi till dig och bokar ett möte. Vi ser fram emot att visa potentialen med Virtual reality för din organisation tillsammans med er.